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MotoGP/MotoGP

Factory2 룰과 2016 Spec Software 도입


우선 Factory2 룰의 도입은 조건이 충족되면 올 시즌 중에도 바로 도입되는 형태가 되겠군요.

뭐 Ducati가 우승이나 여러차례 포디움을 한다는 전제하의 일이긴 합니다만...

3년간 드라이에서 우승이 없는 메뉴팩쳐러(예를 들면 두카티와 컴백하는 스즈키 같은 경우가 되겠죠)에겐 Factory Option이라고 해서 오픈 클래스의 혜택을 모두 부여하는 형태로 두카티가 오픈이 아닌 팩토리 엔트리를 할 것 같습니다.

이젠 다 아시겠지만 연료량, 엔진 수량 및 시즌 중 개발, 타이어, 보다 많은 테스트 기회 등등 이젠 자꾸 쓰기 손가락이 아플 정도!ㅎㅎ

하지만 이런 혜택은 드라이에서 우승 또는 2위 2회 또는 3위 3회시 첫 번째로 연료량 혜택이 없어지고(24리터->22리터), 다음으로 타이어에 대한 혜택이 사라지게 됩니다.

두카티가 드라이 레이스에서 3승을 차지하게 되면 엑스트라 소프트 타이어 혜택을 잃게 됩니다.

결국 두카티는 오픈이 아닌 팩토리 옵션(팩토리 소프트웨어 사용)으로 다시 팩토리 엔트리를 하게되는 것으로 보입니다.

이건 뭐 장난하는 것도 아니고....개막 몇 일 앞두고 이게 뭐랍니까?ㅎㅎ


하지만 더 의미있는 뉴스는 2016년 전면적으로 Spec Software(ECU)를 도입하기로 했다는 점입니다.

Ezpeleta는 2012년 1000cc로 규정을 바꿀 당시 스펙 소프트웨어 도입을 추진하려다 MSMA의 반대에 부딪혀 실패했었습니다.

아마 두카티와 야마하 모두 이 안에 찬성했기 때문에 통과된게 아닌가 생각됩니다.

하지만 스펙 소프트웨어의 성능 역시 어느 선에서 관리되느냐도 중요할 것으로 보입니다. 당장 올 해만 봐도 두카티가 제공한 것으로 알려진 신형 마렐리 ECU의 경우 다른 팀들에서 너무 복잡하고 인력이 부족해서 사용할 수 없을 정도 였으니 말이죠.

스펙 소프트웨어에 팩토리들이 자신들의 입맛에 맛는 코드를 강요할 수 없도록 관리하는 것도 중요할 것으로 보입니다.

어쨌든 이게 끝은 아닐 수도 있습니다.ㅎㅎㅎ 이제 HRC가 어떻게 나올지 두고 봐야겠죠.

어쨌든 저 개인적으로는 좋은 방향으로 룰 개정이 이루어져 나가는 것이 아닌가 생각합니다.


아래는 FIM에서 발표한 원문

  1. FIM Road Racing World Championship Grand Prix

    Decision of the Grand Prix Commission

    The Grand Prix Commission, composed of Messrs. Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Ignacio Verneda (FIM Executive Director, Sport), Herve Poncharal (IRTA) and Takanao Tsubouchi (MSMA), in an electronic meeting held on 18 March 2014 in Qatar, unanimously approved the following matters concerning the MotoGP class.

    1. The Championship ECU and software will be mandatory for all entries with effect from 2016.

      All current and prospective participants in the MotoGP class will collaborate to assist with the design and development of the Championship ECU software.

      During the development of the software a closed user web site will be set up to enable participants to monitor software development and to input their suggested modifications.
       

    2. With immediate effect, a Manufacturer with entries under the factory option who has not achieved a win in dry conditions in the previous year, or new Manufacturer entering the Championship, is entitled to use 12 engines per rider per season (no design freezing), 24 litres of fuel and the same tyres allocation and testing opportunities as the Open category. This concession is valid until the start of the 2016 season.
       
    3. The above concessions will be reduced under the following circumstances:

      Should any rider, or combination of riders nominated by the same Manufacturer, participating under the conditions of described in clause 2 above, achieve a race win, two second places or three podium places in dry conditions during the 2014 season then for that Manufacturer the fuel tank capacity will be reduced to 22 litres. Furthermore, should the same Manufacturer achieve three race wins in the 2014 season the manufacturer would also lose the right to use the soft tyres available to Open category entries.

      In each case the reduced concessions will apply to the remaining events of the 2014 season and the whole of the 2015 season.

     and the whole of the 2015 season.



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