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Chitchat

CRT

Checa의 인터뷰
 - What do you think about the tuned up Superbikes they are calling CRT's?

" I think that sooner or later they need to sit down and talk.  They are running the risk of damaging both championships." 


- Do you think MotoGP is worse off right now?

"It's the victim of a power struggle between Dorna and the manufacturers, especially Honda.  It is clear that MotoGP is struggling right now.  A true world championship needs manufacturer participation, and they don't really have that now.  If you look at any motorcycle parking lot, you see all of the manufacturers represented, but it's not like that now in MotoGP.  And even Moto2 has the same problem: you can't have a single engine series on the world level."


Lucio Cecchinello (LCR team Manager)
"Since they have taken over MotoGP, Dorna has done a good job from a media and promotions point of view, increasing the visibility of the series.  Unfortunately they didn't foresee the two biggest issues to arise in recent years: the prohibition of tobacco sponsorship, and the global economic crisis. Many people thought, erroneously, that MotoGP would always have enough money and sponsors." 
(MotoGP팀들의 자금 문제에 대해서 담배회사의 스폰서를 금지한 부분을 들고 있네요.)


"The factories adopted a policy of transferring their costs onto the satellite teams, which they always viewed as clients rather than partners. 
In 2004, it cost a million Euro to lease a MotoGP machine, and when the price increased to over three million Euro, an alarm went off for Dorna; they had to do something to reduce the entry level pricing point. The new category is the result of a political clash between Dorna and the manufacturers.  They are welcome because they increase the size of the starting grid, but I think they are just a transitional phase, and not the future of MotoGP.  They are a way of telling the factories that they must supply bikes that cost around 10 - 20% more than the current ART's.  And I don't think the name CRT is particularly fitting, because I would rather call them 'Superbike Evo'"
(2004년 990cc의 경우 머신 리스비용이 100만 유로였는데 지금은 300만 유로로 올라가면서 위성팀들의 자금 문제가 생겼다는 것이구 이것이 Dorna와 팩토리간의 마찰을 야기했다는 내용입니다.)


"MotoGP is the pinnacle of motorcycle racing, where only the best of the best should be participating.  Some of the CRT's don't have the right profile to be in this series; not for a lack of effort, but because they don't have the necessary structure or technical resources.  I would have done more thorough checks before accepting their entriesThere must be some quality control.  The ART's from Aprilia make some sense, but other bikes less so.  We run the risk of seeing something embarrassing on some circuits."
(우선 CRT팀들의 수준에 대해서 상당히 부정적으로 보고 있습니다. 루치오는 몇몇 팀들이 이런 프리미어 클래스에서 경쟁하기에 수준이 떨어진다고 보고 있네요. 그래도 아프릴리아에 대해선 어느정도 인정해주고 있네요..ㅎㅎ 하지만 CRT도입이 비용절감을 통해 진입장벽을 낮춰 그리드를 채우려는 의도가 있다는 점을 감안한다면 이런 팀들의 진입은 너무나도 당연한 것이죠. 루치오가 CRT를 얼마나 부정적으로 보는가를 짐작할 수 있습니다.)



CRT의 도입에 대해선 아직까진 말이 좀 많습니다. 그래도 이왕 시작된거...올 시즌은 인내심을 갖고 지켜봐줘야하지 않을까 생각됩니다. 전에 올린 사이먼 크라파의 글을 보면 CRT가 나쁘지 않은 선택으로 느껴지기도 하구요.
체카의 인터뷰 마지막 부분에 Moto2에 대한 지적도 의미있습니다. 하지만 Moto2는 그 어떤 리그에 비해서도 매경기 정말 박진감 넘치는 경기를 보여주고있으니...뭐가 옳다라고 말하긴 좀 이른거 같습니다. 

MotoGP는 프로토타입 머신으로 기술력의 최정점을 보여주는 레이스라는 아이덴티티를 버려가면서 선택한 CRT
. 프로토타입에 대한 규제를 강화하면서 CRT의 경쟁력을 끌어올리려는 올해 그리고 내년에 바뀌는 규정들(최저무게 내년에 3kg 더 올리고 spec ecu도입과 rpm limit까지...많은 얘기가 나오고 있습니다. 이 두가지는 아마 팩토리들과 가장 첨예한 갈등이 예상되는 부분입니다.) 하지만 세계 최고의 선수들은 그대로 남아있을테니....또 다른 재미가 분명 있을거라고 생각합니다.
레귤레이션이 너무 자주 바뀌는건 좋지 않지만 990cc도 800cc도 5년만에 변화를 맞이했듯이 또 다른 변화가 있겠죠.

2013년은 MSMA와 Dorna의 힘겨루기가 어떤 모습으로 갈지....최대의 관건입니다.

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