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WorldSBK

SBK의 미래? - Andrea Buzzoni 인터뷰

http://www.crash.net/world+superbikes/interview/194217/1/exclusive_andrea_buzzoni_bmw_-_qa.html

crash.net에서 진행한 BMW Italia의 팀매니저 Andrea Buzzoni 인터뷰를 소개해 드릴까 합니다.

BMW의 SBK철수와 관련한 얘기도 있지만 우선 내년 SBK의 룰이 바뀌는 부분에 대해 많은 얘기가 오가는 시점에 흥미로운 얘기가 있어서 그 부분만 발췌해서 소개하겠습니다. 전문을 보고 싶은 분은 위의 링크로~~^^

Crash.net: 
Are you aware of which changes Dorna are going to make?

(내년 어떤 룰 변경이 있을지 알고 있냐는 질문)

Andrea Buzzoni: 
When you change things people tend to be scared, but I see no negative aspects to them. Let's be clear, a WSBKbike isn't a production machine, it's a prototype, and we're talking about 240bhp here so a Superbike has nothing to do with the production bike. (현재 SBK 바이크는 240마력 내외, 룰이 표방하는 양산바이크가 아닌 사실상 프로토타입)

When BMW projected the S1000RR we wanted a bike to win on the market and we did it, and you can see how difficult it has been to go from a market winning bike to one that wins on the track. Other companies projected a bike for Superbikes and then derived the road bike. If you see the cost of going from a very successful road bike to winning on track you can see why the changes are necessary. (로드바이크를 SBK에서 이기기 위한 바이크로 만들기 위한 비용을 안다면 왜 변화가 필요한지 이해할 것)

The question is 'Does the spectacular show of WSBK depend on horsepower?' and I believe the answer is 'No'. Likewise, if you ask 'Does the spectacular show of WSBK depend on electronics?', I would also say 'No'. Look at British Superbikes, that's a great show. The concept works.(마력수와 전자장비가 재밌는 레이스를 만드는 것이 아니다. BSB를 보면 알 수 있다.-BSB는 작년 부터 거의 모든 전자장비의 사용이 제한되고 있습니다.-) 

The Dorna plans are not similar, but have some relationship to BSB - you'll have 200 or 205 horsepower and you'll have the stock engine and electronics. The difference between Marco Melandri (Superbike) and Sylvain Barrier (Superstock) is more or less two seconds - 0.8 is probably just the tyre, the difference between Superbike and Superstock if you use the Superstock engine and electronics is probably just 0.5 seconds and the cost of the 0.5 is embarrassing! (STK의 Barrier와 SBK의 Melandri의 랩타임 차이가 보통 약 2초 내외임을 비교하며 그 중 0.8초는 타이어에서 기인한다. STK 엔진과 전자장비를 사용하면 갭은 0.5초 정도 될 것이고 그 0.5초의 비용차이는 엄청나다.)

From what I know, the new regulations should be Superstock engine and electronics with a free chassis and Superbike tyres, though that still has to be confirmed. (STK엔진과 전자장비 수준으로 사용하고 SBK타이어에 섀시를 자유롭게 만드는 방안이 좋을 것이다.)


비용 문제가 대두되는 요즘 자연스러운 변화의 바람이 아닌가...라는 생각도 듭니다.

물론 그 이면에는 MotoGP와 차별화 같은 Dorna의 전략도 깔려있겠지만 SBK는 적은 비용으로 더 많은 그리드를 확보하며 지금처럼 충분히 재밌는 레이스로 남을 수 있을거라고는 생각합니다.

기술력의 정점을 겨루는 것도 레이싱의 한 단면이지만 세계 경제가 모두 후퇴하는 요즘 같은 시기에 어쩔 수 없는 선택일 지도 모르죠.

Checa가 금요일 머신트러블로 FP에 제대로 참여하지 못하는 모습을 보며 이런 세계 최고 수준의 레이스에서 1바이크가 말이 되나...싶은 생각도 했었거든요. 이게 모두 비용문제 아니겠습니까?ㅎㅎ

SBK의 룰이 어떻게 바뀔지 아직 확정되진 않았지만 현재 STK에 근접하는 수준이 되지 않을까..라고 전망하고 있습니다. 물론 STK를 대신할 클래스도 구상중이겠죠.

엔진과 전자장비 성능을 제한해도 지금 그리드의 있는 선수들의 면면을 본다면 여전히 재밌는 레이스가 될 거라 생각합니다.^^






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